אנה פרנק בין עבר להווה
מאי 04
חיים נוי על אנה , בתיאטרון הקאמרי: מחזה מרגש, חוויה תיאטרלית, בעיבוד יוצא דופן לסיפורה של הנערה שיומנה הפך לאחד מסמלי האסון הגדול שנפל על יהדות אירופה.
אנה, בתיאטרון הקאמרי, עיבוד חדש ליומן הנודע של אנה פרנק, הוא מחזה מרגש ועצמתי, חוויה תיאטרלית והצגה חובה לכל אדם השואף להבין את הטרגדיה היהודית, מבעד לדירת המסתור הקטנה בהולנד, שם הסתתרו אנה ומשפחתה וידידים עד שנתפסו בידי הנאצים. סיפורה של אנה פרנק, באמצעות יומן הנעורים שכתבה, הפך לנכס צאן ברזל ברחבי תבל. היומן שימש בסיס להצגות ולסרטים בקולנוע ובטלוויזיה ועתה מועלית ההפקה , המתבססת על היומן המלא, בעיבוד חדש של מחזאים הולנדים.
הגרסה החדשה מתמקדת בחיים היומיומיים בדירת המסתור, ביכולת לחיות חיי משפחה בתת תנאים, ובהתבגרותה של הנערה התמימה, הנבונה, חדת המבט וברוכת הכישרון הספרותי. אלון אופיר ביים את ההפקה המרשימה המציגה את היומן הנודע, בעטיפה אחרת ומרגשת מאוד.
המיוחד בהצגה החדשה היא התצורה המיוחדת, הן של המתרחש על הבמה והן של נוסח העלילה. בפתח המחזה אנו צופים באנה הבוגרת הנפגשת עם מוציא לאור ומעוניינת לפרסם באמצעותו את יומן הנעורים שכתבה בדירת המסתור. במהלך ההצגה, אנה עוברת מהעבר להווה וחוזר חלילה, ביחד עם המוציא לאור שהוא בעצם בבואתו של פטר, אהובה מאותה הדירה. זוהי מעין אלגוריה באמצעותה חוזים הצופים בחיי היום יום הבלתי נתפסים בדירת מסתור צפופה, ובמה שעבר על האנשים שחיו בה. גם בתנאים קשים אלה, על ההורים לנסות ולארגן את יומם ולפקח על התנהלות בני הבית וגידול הבת המתבגרת שיש לה שאיפות וקשיים בהתבגרות שלה.
התפאורה הייחודית והמוצלחת של לילי נחשון מאופיינת בכך שעל הבמה מוצב בית שלם ובו דירת המסתור בת שתי הקומות עם חדרי המשפחות. הבית מסתובב לאורך ההצגה וחושף את המתחולל בכל החדרים, בהתאם להתפתחות העלילה. עד לסוף הידוע והמר.
דנה מיינרט הנהדרת מגלמת את אנה פרנק ומגישה משחק נפלא, מרגש, הכובש את הקהל. אמנם היא נאלצת לזלול עוגת קצפת בראשית המחזה, אבל הדובדבן שבעוגה הוא משחקה שובה הלב והמכמיר. אין ספק שנולדה כוכבת אמיתית .
אוהד שחר משחק מצוין בתפקיד אוטו פרנק. הוא מצליח להעביר את הדמות של האב המקפיד על ערכיה של בתו, ומייצג את הנציג השפוי במערכת המסובכת הזו. עדי ארד מגלמת נפלא, במשחק משובח, את אדית, אימא של אנה. העימות שלה עם אנה, הסולדת ממנה, מצוין במיוחד. טל בלנקשטיין הנעימה מגלמת נהדר את מרגוט, האחות הבכורה שכמעט אין לה מה לעשות בבית, ונעוריה כלים עם הזמן החולף.
מוטי כץ הוא שחקן מעולה ומוצלח מאוד בתפקיד מר ון פלס, המתמודד בעזרת חיוך רחב עם שיגעונותיה של אשתו ועל כל קושי אחר. הקטע של סיר הלילה בשעת הדומייה הוא אמנם מצחיק, אך כואב בלב. שרה פון שוורצה הנפלאה מגלמת בעוצמה מטלטלת את גברת ון פלס, אשת החיים הטובים שהוטלה לבור תחתית, והיא מקפידה על רכושה, ובמיוחד על סיר הלילה הפרטי שלה.
אסף פרי מקסים בדמות פטר האוהב את אנה, אך לא מצליח להגשים את אהבתו. יגאל זקס, במשחק משכנע, מעניק חוויה לצופים בתפקיד רופא השיניים דר' פפר. הקטע בו הוא בודק את הריאות של אנה מצד החזה, גורם ללחלוחית בעיניים והבנה שגם בתנאים קשים, לא נעדרות אפיזודות שכאלה.
איה גרניט-שבא המצוינת מגלמת את מיפ חיס, הידידה שעוזרת למשפחות באספקת מצרכים. אבי טרמין מגלם בהצלחה רבה את בעלה, יאן. אורי זלצמן משחק היטב המוציא לאור, בן דמותו של פטר מהמחבוא. איוון לוריא מוצלח כקצין הנאצי והמלצר בפריז.
המחזאים ההולנדים ג'סיקה וליאון דורלאכר דה וינטר, הצליחו להעתיק את דפי היומן אל מציאות יומיומית, עטופה באפיזודות מרגשות. השניים נכחו בפרמיירה, כשלצידם גם ניצול שואה בן 85 שלמד עם אנה פרנק בבית הספר.
רבקה משולח תרגמה את המחזה לשפה עכשווית ורהוטה. אורן דר עיצב את התלבושות התקופתיות והנאות. מיכאל גוטליב אחראי למוזיקה המקורית המקסימה. קרן גרנק עיצבה את התאורה הנהדרת.