בית היוצר
יונ 07
גיא טנא האזין לאלבום החדש של קותימאן, 6AM , שייצא בעוד שבוע וחצי, וקובע: אחד מאלבומי השנה במוזיקה הישראלית.
תשע שנים אחרי Melting Pot , חמש שנים לאחר האלבום המשותף עם סאבו, שמיקסס את האלבום הנוכחי , וכאשר הדי היצירות הוויזואליות שלו, ברשת ובקולנוע (בסרטו של עידו הר), עדיין נשמעים בחוזקה, מוציא קותימאן (אופיר קותיאל), ב- 17 בחודש, את 6AM , אלבום הסולו השני שלו בישראל. קיבלתי את האפשרות להאזנה מוקדמת והנה תוצאותיה לפניכם:
החיבור של קותימאן לסאונד סבנטיז מוקדם ניכר כבר בפרויקטים שהפיק עבור קרולינה ו-UBK , והוא מוצג לראווה כבר בתחילת האלבום בקטע Jaffa Beach , בו ניכרות טביעות האצבעות של ברי סחרוף (כפי שניתן להתרשם בפסקול "קלרה הקדושה").
ב- She's a Revolution , למילים של אדם שפלן שגם מבצע, עם קרולינה בקולות, נשמע שילוב של סאונד פאנקי עם ארומה "יפואית", נקרא לה כך, ואנרגיה רבת עוצמה. זהו אחד השירים הטובים ביותר ששמעתי לאחרונה.
Shine Again שמילותיו נכתבו במשותף עם עוזי פיינרמן, ובו מתארחים ספי ציזלינג בחצוצרה ואורן צור במיתרים, מתכתב עם להקות הסבנטיז המוקדמות והדרמה שנבעה מהעיבודים הגדולים מהחיים שאפיינו את התקופה. כתוצאה מכך, השירה של שפלן פחות בולטת לעומת התזמור השופע.
Zeelim הוא קטע כלי שהחזיר אותי לתחילת המילניום ולאמני סאונד ואמביינט כמו Sven van Hees ו- Shawn Lee , ויש בו גם טאץ' ים-תיכוני של קותימאן ונוכחות משמעותית של אורן צור ומיתריו.
ב- Stranger On The Follow , למילים של אלן מון, עם החצוצרה של ציזלינג והמיתרים של צור, בא לידי ביטוי צד מאוד "דילני" של קותימאן. שפלן מראה רבגוניות ווקאלית וסגנונית אך לטעמי מדובר באחת החוליות הפחות מרשימות באלבום. She's a Revolution , לדעתי, מתאים יותר לצאת כסינגל ראשון למרות הנטייה לראות בקהל הישראלי רך ונאיבי בכל מחיר ומצב.
קרולינה הנפלאה מבצעת את Here I Am וממשיכה בשיתוף הפעולה רב השנים עם קותימאן שהיה מפיק שותף לאלבום הבכורה המצליח שלה ב- 2009. נדמה שיש בין השניים הבנה עיוורת, שפה משותפת שמניבה גם הפעם יצירה חזקה ורבת רבדים.
6AM אינו אלבום, הוא יצירה. קותימאן הוא יוצר שמביט ומאזין אל מעבר לאופק, מוזיקלית, סגנונית, וטקסטואלית, בונה גשר בין האתמול למחר וניחן במעלות ובאיכות האומנותית כדי להגיע הכי רחוק שאפשר. לטעמי, זהו אחד מאלבומי השנה במוזיקה הישראלית.