במיטבו
נוב 10
(צילום: יח"צ)
גיא טנא על "המיטב" של ישי לוי: עשר סיבות להאזין לאלבום האוסף של הזמר המשובח הזה.
איני נוהג לכתוב על אוספים אולם נדמה לי שהפעם, כדאי לנצל את שלושים ושבעת השירים של ישי לוי באלבום האוסף שלו, המתפרשים על פני כשלושים שנה, כדי לבחון את סודו של האיש המורכב והזמר המשובח הזה ואת פשר הזיקה ההדדית שהוא מקיים עם יוצרים שאינם שייכים לסצנה הים-תיכונית המצליחה. אם כך, עשר נקודות/ סיבות להאזין ל"המיטב" של ישי לוי:
- השירים מתוך אלבומו הראשון "הנה בא היום", ובמיוחד "צליל ענבלים" (אברהם לוי/יהודה בדיחי), "הנה בא היום" והביצוע ל"רעיה" (אביהו מדינה/ אפוסטולוס קלדארס), בהם לוי נשמע רענן, צלול, נסיכי ושופע אנרגיה חיובית, לא מעט בזכות העיבודים של יגאל חרד.
- "ילדונת" (מילים: ציון שרעבי), מתוך "חפלה עם בן מוש", הקאבר מלא האופי ל"בחייבתק", של פיירוז האגדית שידוע לרבים בשל הגרסה הצרפתית של ז'אן פרנסואה מישל הידועה כ"אשם".
- הרגישות והשבריריות, הפתיחות והיצירתיות של לוי בשנים קשות בחייו האישיים, כפי שבאות לידי ביטוי בשירים מתוך האלבום "זירת חיי", כמו "איפה את היום" (מילים ולחן: מיקי מדר) , "גל אהבה" (מילים: דורון דוידסקו, לחן: עופר לב), ושיר הנושא (מלים ולחן: יאיר מדינה) .
- שיתוף הפעולה הכה-מתבקש עם זאב נחמה שנשמע טבעי ואורגני לחלוטין ב"אשה נאמנה" (מילים:זאב נחמה, לחן: נחמה ויורם פויזנר), מתוך האלבום "ריקוד רומנטי".
- בלדות נפלאות שחצו את הגבולות בין מגזרים מוזיקלים וקהלים מגוונים, כגון "האחת שלי" (מילים ולחן: טל שגב ויעקב למאי), שיר הנושא מתוך האלבום, "עננים" הנפלא והמרגש (מילים ולחן: רביב בן מנחם), מתוך אותו אלבום ו"את" (מילים ולחן: עמיר בניון), שיר הנושא מתוך האלבום שכולו פרי עבודה משותפת של השניים,
- שיתוף פעולה עם אומנים כמו מוש בן ארי, דודו טסה, גלעד כהנא, מאיר גולדברג, ארקדי דוכין והאב והבן לבית נויפלד – שבו לוי מוסיף ליצירתו רבדים נוספים תוך כדי מתן כבוד וחופש יצירתי לשותפיו, ללא איבוד נימה מסגנון הביצוע שלו עצמו.
- להיטי הרחבות שהפכו לחלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית כגון "רקדי" (מילים: אברהם לוי, לחן: יואב ארבלי), מתוך האלבום "להתחיל בראשית", "תלתלים שחורים" (מילים ולחן: מייק לוק), מתוך האלבום "האמונה"
- הבונבון "שירי לי אחותי", מתוך "האמונה", להיט מתוק שכתבו סמדר שיר ואבנר גדסי, בו מתערבבות יחד ארומה תימנית וחצוצרות וגיטרות ספרדיות.
- הקאברים הנפלאים ל"עוד תדעי" ("עוד תראי את הדרך", מילים:שמרית אור, לחן: מתי כספי, עיבוד: תמיר הרפז), ול"מלנכולי" ( מילים: מיכה שטרית וארקדי דוכין, לחן: דוכין, עיבוד: מיכה ביטון), מתוך "דרבוקה ישראלית" ו "שני צדדים למטבע" הזכורים לטוב.
- "ריקוד רומנטי" הנפלא (מילים:ניסים מרי, לחן: רביב בן מנחם), שיר הנושא מן האלבום, שנמצא באמצע הדרך בין להיט ריקודים קלאסי לבין שיר אהבה אישי ויצרי. אילו לא היה רקיד, ללא קושי יכול היה להיות בלדה.