הברברים באים
נוב 03
(צילום: פייסבוק)
ציפי פישר על ההופעה של רבע לאפריקה: אפרו-Fאנק, תימנית וגם של הטוארג ממדבר הסהרה. מוזיקה שאי אפשר להישאר אדיש אליה.
עבור הישראלי הממוצע, השמות Tinariwen, Toumast, ואפילו בומבינו, שהופיע בבארבי, לא אומרים הרבה. אבל השמות האלה שייכים לאחד הטרנדים החמים בעולם מוזיקת העולם, של מוזיקת הטוארג. הטוארג הם שבטים ברברים (סגול מתחת לב'), שחיו בצפון אפריקה, אך במהלך תהליך הערביזציה של היבשת הם נדחקו לכיוון מערב ופנים היבשת, למדבר הסהרה. לפיכך, מרבית המוזיקה בסגנון זה מגיעה ממאלי וניז'ר, אבל גם מאלג'יריה.
למה אני מספרת לכם את זה? כי גם בישראל אנחנו לא מנותקים מטרנדים, והתחלתי לשים לב בשנים האחרונות להתגנבות של צלילים האופייניים לבלוז המדברי של הטוארג, כפי שציינתי, כבר התקיימה בישראל הופעה אחת של אחד מה מוזיקאים המצליחים מסגנון זה, כאמור בומבינו, והופעה נוספת שהייתה אמורה להתקיים בפסטיבל סאנביט בוטלה ברגע האחרון בגלל איומים על חיי הלהקה. כך שסיפור האהבה בין ישראלים לסגנון המוזיקה שמגיע מאזור שמתמודד עם איומים כמו אל קעידה הוא לא פשוט. אך כידוע, למוזיקה אין גבולות.
מה שהתחיל ברמיזות פה ושם – בייסליין אופייני בשיר של מוש בן ארי, תיפוף אצל ימן בלוז, השתלט בהופעה בה נכחתי אתמול, באינדיסיטי בירושלים, על הבמה המרכזית. מדובר ברבע לאפריקה, הרכב שמשלב אפרו-Fאנק, מוזיקה תימנית וכאמור, גם מוזיקת הטוארג, לתערובת מקפיצה, מנענעת אגנים, שאיש לא נשאר אדיש אליה. אפילו המאבטחת שרק הייתה במקרה במקום, נכנסה לקצב.
בעוד שהשירים היותר פופולאריים של ההרכב מבוססים על סאונד מזרחי שהאוזן הישראלית מכירה ואוהבת, ישנם קטעים שנשמעים בברור כמו גרסת רגאיי/ג'אז למוזיקת הטוארג, כמו השיר בקליפ הזה. כיוון שבעתיד הנראה לעין אני לא צופה הופעה בארץ של נציגים מהז'אנר, קבלו המלצה חמה ללכת לראות את הלהקה בהופעה. הם רחוקים מלהיות רק תחליף מקומי, והם מביאים איתם גישה המושפעת מהרב-תרבותיות הישראלית, שהופכת את השיר הזה לייחודי ואותנטי לגמרי.
https://youtu.be/wJoTEwYVjFM