החיים זה לא הכל, פרק ב'
ינו 22
(צילום: רדי רובינשטיין)
חיים נוי על "השקר", בכיכובם של אבי קושניר וליליאן ברטו: קומדיה רומנטית צרפתית בבית ליסין, קולחת ומותחת, על חיי נישואין והדילמה הגדולה, האם לספר לחברה קרובה כי בעלה בוגד בה.
"השקר", מאת מנפיק הלהיטים הצרפתי פרנסואה זלר, המוצג בבית ליסין, עוסק בשקרים בחיי הנישואין ובדילמה: האם לספר לחברה קרובה כי בעלה בוגד בה.
העלילה היא מעין תשליל של הצגה קודמת של זלר, "האמת", ולמעשה מדובר בהפוך על הפוך, שקרים שהם אמת לאמיתה או שמא…
העלילה עוסקת בשני זוגות של חברים, העומדים לסעוד בצוותא ארוחת ערב. אליס מספרת לבעלה פול, כי ראתה את מישל מנשק בלהט אישה זרה ליד חנות ברחוב. מישל, חברו הטוב של פול, ולורנס אישתו , חברתה הטובה של אליס, צפויים להגיע כל רגע לארוחת הערב. הדילמה של אליס היא האם לספר על המקרה ללורנס? סוגיה זו הופכת עד מהרה לתיבת פנדורה של שקרים ואמיתות בחיי הנישואין של כל המעורבים. אין אנו יודעים מה אמת ומה שקר וגם אחרי שמתברר, כי הכול שקרים, העניינים מסתבכים עוד יותר עד לסיום המפתיע, וגם לתצורת הצגה ייחודית של סוף שהוא בעצם חלק מתחילת המחזה.
פלוריאן זלר בן 39, הוא מחזאי צרפתי מצליח מאוד שגרף פרסים ובהם פרסי מולייר על ההצגות "האבא" ו"האמת". זלר פצח בקריירה של מחזאי כישרוני בגיל 22 ומאז הוצגו בצרפת וברחבי העולם. את המחזה השקר כתב בשנת 2014. השחקן הצרפתי פייר ארדיטי שכיכב בהצלחה ב"האמת", כיכב בפריז גם בהצגת התשליל הזו, "השקר", שכאילו נכתבה במיוחד עבור כישרון משחקו.
ליאור אשכנזי עבר מצידה האחר של הבמה, כשחקן, וזה לו המחזה הראשון שביים בתיאטרון רפרטוארי. אשכנזי יצר קומדיה קולחת ומותחת יחד עם השחקנים המוכשרים שכאילו תפורים לתפקידים, רוויה בהגיגים על אמת ושקר בחיי נישואין ועל הדילמות השזורות מהגילויים המבצבצים בשל מה שאנו נחשפים אליהם.
כבר כאן המקום, לדעתי, לדלג על פני השחקנים והיוצרים האחרים ולהעניק תשואות מיוחדות למעצבת התנועה קים גורדון שקשה להתעלם מהסצנות שבהן כאילו מרקדים השחקנים, בכניסה לחדר האוכל, בכניסה לדירה ובפגישות ביניהן. זו כוריאוגרפיה מקסימה ויפה שמוסיפה חן רב לתצורת המחזה.
אבי קושניר מגלם בכישרון רב את פול, המנסה לשכנע את אשתו לא לגלות דבר אודות מה שראתה והאם ראתה. קושניר הוא רב אשף במימיקה ובמשחק קומי ומרגש כאחד ואין ספק כי המחזה נשען במידה רבה על כתפיו המנוסות.
ליליאן ברטו מוצלחת מאוד כאליס, אשתו, הסבורה שיש לגלות לחברתה הטובה מה מתחולל מאחורי גבה. ליליאן היא שחקנית מקצועית ומשובחת והסצנות שלה הן ברורות, רהוטות ומהוות משב רוח תיאטרלי נפלא.
חי מאור נהדר כמישל , האיש שאולי בגד באשתו. עדי גילת מגלמת להפליא את לורנס, ויש לה ויש לה נוכחות בימתית משובחת.
תרגומו של דורי פרנס קולח ועכשווי. אורנה סמורגונסקי עיצבה את התלבושות היפות ואת התפאורה המוצלחת שבמרכזה דירת בני הזוג פול ואליס. דניאל סלומון אחראי למוזיקה היפה והנעימה. דולב ציגל עיצב תאורה ראויה שתורמת לעלילה בסצנות השונות.