הקונספט של כורם
ספט 27
(צילום: יח"צ)
גיא טנא על אלפיים עשרים ושלוש: האלבום המיוחד במינו של איה כורם הוא מארג ייחודי של שירים ומבצעים שונים, סגנונות מגוונים וקולו העמוק של יובל מסקין בקטעי סיפור.
האלבום האחרון לשנת תשע"ו עבורי הוא אלפיים עשרים ושלוש, המיוחד במינו, שיזמה והוציאה איה כורם, יוצרת שהפכה, בעל כורחה לעיתים, לסמל במאבק בממסד. אלבום הקונספט הזה צועד בעקבות "רדיו בלה בלה" האגדי של החברים של נטאשה מ- 1995 , ומתאר מציאות מנוכרת, קרה, קשה . כורם ושי רינגל כתבו סיפור מסגרת על אלכס, צעיר שמוכר את זיכרונותיו עבור תאגיד אטום לב. כורם כתבה את הרוב המוחלט של השירים, אדם בן אמיתי, הגיטריסט והמפיק המוזיקלי של האלבום המורכב והמאתגר מאוד, השתתף איתה בהלחנת חמישה שירים והלחין לבדו עוד שלושה.
רבים וטובים מגיעים כדי לשיר את שיריה ולחניה של כורם ויוצרים מארג ייחודי של שירים, קטעי סיפור בקולו העמוק של יובל מסקין, וסגנונות מוזיקליים שונים. דני ליטני הגדול שר בלדה מרירה, הכל מכירה, לצלילי סקציית כלי מיתר נרחבת (שמונה כנרים, שלש ויולניות, שלש צ'לניות וקונטרבסיסט אחד, שמטביעים את חותמם לאורך האלבום כולו – בחירה מעניינת של כורם). אפרת גוש בחור בבטן, מכסחת עם הגיטרה של אדם בן אמיתי . נשמע כאן את ארקדי דוכין, אגב הנטאשות, בלמה אתה מתגעגע , שיתוף פעולה עם כורם בשילוב בלדי מרגש. רוצים עוד? יש.
רונה קינן, אורחת קבועה ומבורכת באלבומים מרובי משתתפים, מצוינת בהאמת תשחרר אותך, העוצמתי. אלון עדר וקרן הדר בדיאלוג חצי תיאטרלי שמדגיש את הפן האורוולי של הסיפור. דנה עדיני חוברת למקהלת "עדי" והרביעייה הווקאלית B4 במאמינים, ויש עוד.
ישי לוי בביצוע נפלא ל דוד, שיר שהוא גילוי אופטימיות נדיר ונקודת מפנה בעלילת הסיפור. נילי פינק מרגשת באלף פעם, מהשירים היפים באלבום, ומיד מגיעה הקונטרה עם יהוא ירון ונצ'י נצ' , שילוב ממגנט בפני עצמו של ראפ ורוק עוצמתי שמכיל גם מחווה ל"אני שוכב לי על הגב" של רוטבליט וזילבר.
מספיק? לא ממש: דניאל זמיר ממשיך ומתקדם ביכולת השירה והביצוע שלו באני לא אמכור אותי, השיר היחיד שכורם לא שותפה בו (מילים: אביב נוימן, נציג הסצנה הבאר שבעית באלבום, לחן: בן אמיתי). מזי כהן מפתיעה ומבליחה בביצוע מדויק, ובקול נמוך, לאישה בסירה, לאה שבת מרגשת כתמיד במצרים, המציג את המוטו של האלבום: "עבדים היינו/היינו עבדים/עבדים עדיין/עדיין עבדים", ואי אפשר שלא להצטמרר.
האלבום מסתיים עם איה כורם, בעצמה, באיש טובע. בחירה משמעותית של שיר שחותם אלבום שכזה. האם "אוויר זה דבר הכרחי" היא אמירה הנותנת תקווה? האם אלכס ש"ישן שינה נטולת חלומות", יוצא אל האור או חוזר למדמנת חייו? כורם לא מקלה עלינו את החיים. אין לה שום כוונה או יומרה כזו.
האלבום "אלפיים עשרים ושלש" הוא הישג אמנותי לא קטן. הוא מעניין, מושקע, כולל חוברת קומיקס באיוריו של גד טש. סיפור העלילה, הצילומים הפתוחים לדיון רב משמעות ובעיקר השירים, מזהירים את כולם, בלי יוצא מן הכלל, מה עתיד לקרות אם נוותר על חלומותינו לטובת הנוחות וקטנות המוחין.