לא מכאן, לא מעכשיו
ינו 21
(צילום: יוסי צבקר)
חיים נוי על "הדוכסית מאמלפי", בבית צבי: משחק מרגש ונוקב במחזה שטוף דם שנכתב בתקופתו של שייקספיר ועוסק בהון, שלטון ושחיתות מינית.
"הדוכסית מאמלפי" הוא מחזה שטוף דם, העוסק בהון, שלטון ושחיתות מינית. ג'ון וובסטר שנחשב לפוחח ומופרע, בן דורו של שייקספיר, כתב מחזה העוסק בפרשייה המבוססת על מקרה אמיתי. ההצגה, בבית צבי ברמת גן, מבוצעת בידי להקת שחקנים מוכשרת המפגינה משחק מרגש ונוקב.
העלילה עוסקת באלמנה צעירה ועשירה, דוכסית מאמלפי שבאיטליה, ששני אחיה, קרדינל מושחת ושופט מופרע, אוסרים עליה להינשא בשנית, כדי שלא יאבדו את הירושה. הדוכסית מורדת בהם ונישאת בחשאי למנהל האחוזה שלה, אנטוניו. שני אחיה שוכרים רוצח שכיר, דה בוסולה, לרגל אחרי אחותם, שבינתיים ילדה שלושה ילדים. המרגל מגלה לאחים את האמת בדבר אחותם והתוצאה היא שפיכות דמים ומערבולת יצרים.
הבמאי מיטקו בוזקוב מיקם את העלילה המתרחשת במאה ה-16 כאילו מדובר בהצגה, שהדמויות בה מאופרות בכבדות, כאיפור תיאטרלי, ואפילו עונדות שעונים מודרניים, שלושה על יד אחת, ומשתמשים בטלפונים ניידים, כדי להצטלם "סלפי" לאחר רצח הגיבורה.
תוך כדי שפיכות הדמים, עוסקות הדמויות בהגיגים פילוסופיים ובשנינויות והעלילה גועשת ובועטת, קולחת וסוחפת, אפילו שהיא מתמשכת שעה וארבעים ללא הפסקה. ההצגה כבר עלתה בעבר בתיאטרון חיפה וחרף המשחק המשובח היא הפכה לפלופ והחזיקה מעמד רק 16 הצגות לפני שהורדה מהבמה.
אין ספק כי ההצגה העולה בבית צבי היא חוויה תיאטרלית מיוחדת בזכות התצוגה המרהיבה של הדמויות ויכולת המשחק המשובחות של השחקנים. סצנת בית המשוגעים הייתה מהממת במיוחד.
מאי פרץ גילמה את הדוכסית והיא הפגינה משחק מעולה ויכולת דרמטית מרשימה.
צח כהן המוכשר שיחק מצוין את פרדיננד, אחד האחים. אחיקם ציפקיס גילם את הקרדינל המושחת והדגים משחק נהדר ויכולת ביטוי בימתי מרשימה.
ירון חנונה כרוצח השכיר בוסולה גילם את התפקיד באורח קולח ומצוין. יש לו פוטנציאל רב.
יוגב אטיאס, שחקן טוב מאוד, השאיר רושם עז בתפקיד אנטוניו. אלון לילייב גילם את דליו, חברו של אנטוניו, והופעתו הייתה מצוינת. צח חזיזה ולירן ליפשיץ גילמו את הזקיפים והמוציאים לפועל ומשחקם היה חד ומושחז.
נאור מלקוב גילם יפה מאוד מספר דמויות. גליה גלבלום בתפקיד העוזרת התבלטה ביכולת שלה לעבור ממשחק דרמטי לשובב, בקטע השירה.
מעין גוטשלק הפגינה משחק נפלא כג'וליה המתמסרת. איה חיות בלטה כאשת האחוזה והמיילדת, במשחק מוצלח מאוד.
התרגום של דורי פרנס ראוי וקולח. עיצוב התפאורה של סשה ליסיאנסקי היה סמלי והורכב מקוביות גדולות וכן מתקרה שזורה בכבלים ומראות וחלון כבוי שהואר ברגעי הדמיה. נטשה מנטל הפליאה בעיצוב התלבושות היפיפיות. יעקב סליב עיצב תאורה שהייתה חלק מהעלילה. תומר יפרח עיצב את התנועה. גיל ויינברג היה אחראי לקרבות הבמה. הבמאי בוזקוב ואלון לילייב עיצבו את העריכה המוזיקלית שראשיתה וסופה היו קלאסיות מרשימות.