מלא מטעמים
פבר 18
אחרי שהתפעל מהאלבום המשותף של סגיב כהן ודקלון, גיא טנא שמע את אלבום האוסף של כהן, כל שי כלאם (הכל דיבורים) ואהב גם אותו. מאוד.
אמנם השם החם ביותר כרגע הוא פאר טסי, האיש ששבר את האינטרנט ומופיע בפרסומת חדשה עם גידי גוב ("פאר טסי? גדלתי עליך!"), אבל גם כאשר טסי דוהר בדרך השלום אל הופעה יוקרתית בהיכל התרבות, סגיב כהן ממשיך לייצג את הזמר הים תיכוני בשיאו: כתוב כהלכה, מולחן בכישרון רב ומבוצע במקצועיות.
זמן לא רב אחרי שיצא האלבום המשותף של סגיב כהן עם דקלון, אלבום מענג וקצבי בריח מרק רגל מכרם התימנים, יצא אלבומו החדש – בעצם אוסף – של כהן, כל שי כלאם. האלבום נפתח עם יורקת אש, שכתב כהן עם רחלי שביט, וזו דווקא בלדה שייחודה בטקסט הכואב והרגיש שלא מדרדר לקלישאות. החליל של עופר אנקורי מעטר ומוסיף רבות לבלדה.
שיר הנושא שנכתב, הולחן ומבוצע יחד עם נדב קקון , מרשים ויפהפה ולא נרתע מלעסוק בהתנגשות בין הטבע האנושי לבין טובת העולם והקיום המשותף של כולנו כאן. ההפקה המוסיקלית של יעקב למאי מטביעה חותם וכאשר כהן מסלסל בפזמון, בהחלט עוברת צמרמורת. קולו הנמוך יותר של קקון יפה אך לא אחיד, עם זאת, עדיין בחירה מעניינת לדואט.
שובי, עם דין דין אביב, משתייך לחלק האופטימי יותר באלבום, החינני והמלודי. השילוב הווקאלי עושה היטב את העבודה. ביש לי אותי, למילים של סיגל עובד, המגמה נמשכת ואף משתפרת: להיט בפוטנציה, ידידותי למאזין אבל לא מתחנף. מלודי להפליא אבל לא מתחנחן. אופטימי אבל לא קיטשי ובסך הכל, יופי של שיר.
עולם הוא להיט קצבי ואופטימי ומהווה מעין חלק ראשון לשיר שאחריו, איך זה שכוכב של נתן זך ומתי כספי שהופיע לראשונה באוסף "שני צדדים למטבע", לפני כמעט ארבע שנים. זהו ביצוע מבריק שמבליט את יכולותיו הווקאליות של כהן ואת יכולותיו כמעבד וכמפיק שמצא דרך להעניק ערך מוסף לשיר שהוא נכס צאן ברזל במוסיקה הישראלית, ע"י הוספת כלים כמו ג'ומבוש (אסף בוכמן), עוד (גיא טירם) וכינור (נמרוד נול). אולי החברותא הזו, להבדיל מגרסת המקור מ1974 שנוגנה כולה ע"י כספי, מסמלת את המטאמורפוזה המוצלחת שעברה על השיר הקלאסי הזה.
שני דואטים סוגרים את האלבום: אגם בוחבוט, הילדונת בת העשר, מתארחת בברכת הדרך, מתוך תהילים צ"א. כהן מרגש מאד בלחן ובעיבוד הסוחפים שלו ומבצע ברגש רב. יחד עם כלי המיתר של חן שנהר ומאיה בלזיצמן נוצר כאן שיר מרשים. בעוד ניפגש, למילים של אריק איינשטיין ולחן של שם טוב לוי, הוא שר עם קרן כהן וזו גרסה ג'אזית, עם הטרומבון של מורן בר און והגיטרה המסתלסלת לה של אבי סינגולדה הגדול. אין ספק שזהו ממתק ראוי לקנח בו את הדיסק מלא המטעמים שהכין בכישרון רב זמר שאולי ראוי ליותר תשומת לב מקולגות שעושים כותרות, אבל לא תמיד בזכות המוזיקה שלהם.