על החיים ועל המוות
פבר 12
(צילום: כפיר בולוטין)
חיים נוי על "טריאז'" בתיאטרון בית ליסין: מחזה מרגש ואקטואלי, הצגה מרשימה על הסוגיות הגורליות שלפעמים ניצבות בפני הצוות הרפואי.
מגיפת הקורונה הציבה לראשונה בארץ סוגיות אתיות ברפואה, כמו מי יהיה זכאי למכונות הנשמה כאשר נוצר מחסור במכשירים אלה. על רקע זה מועלית עתה בתיאטרון בית ליסין הצגה נוקבת ומרתקת על החלטות גורליות ברפואה. טריאז' הוא מונח ברפואה ופירושו הוא מיון ראשוני, תהליך קביעת סדר העדיפויות של הטיפול בחולים או פצועים, בהתבסס על חומרת מצבם.
מאיה ערד יסעור חיברה את המחזה המרגש והאקטואלי. הבמאי אילן רונן ולהקת השחקנים המוכשרת הביאו לבמה הצגה מרשימה המאפשרת להבין את הסוגיות הגורליות שלפעמים ניצבות בפני הצוות הרפואי.
ההצגה עולה כאילו לפני קהל סטאג'רים שהם בעצם הצופים. הדמויות בהצגה משחקות כאילו לפני הסטאג'רים הבוחנים את ההתרחשויות במחלקה לטיפול נמרץ, בגל חום קיצוני שגורם לסדרת דליקות ענק בצפון, ונפגעים רבים מציפים את בתי החולים. בגלל מצב החירום, מנהלת מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים במרכז, פרופסור רוזנשטיין, משאילה בדחיפות מכונות הנשמה לחולים בצפון הסובלים ממצוקה נשימתית. מובטח למנהלת כי ציוד חדש יגיע תוך זמן קצר למחלקתה. אבל לרוע המזל, מתרחשים באזור המרכז אירועים שבהם מובהלים נפגעים לאשפוז וכולם זקוקים למכונות הנשמה, עד שלא נותרת מכונה פנויה אחת. הצוות הרפואי דן באפשרות לנתק ממכונת ההנשמה אישה שבעצם היא חסרת תקווה, וכמו כן בהחלטה למי להעניק את טיפול החירום, לאב או לבנו. מלבד הדילמות הרפואיות-אתיות, העלילה המרתקת עוסקת גם בחיים הפרטיים של הצוות, בחרדות שלהן, ובתוצאות ההחלטות שיקבעו למעשה מי לחיים ומי למוות.
יונה אליאן-קשת מגלמת נפלא, במשחק נעים וקליל, את מנהלת המחלקה פרופ' רוזנשטיין. יונה היא חיית במה ומצליחה לגרום להזדהות מוחלטת בינה לבין התפקיד שהיא מגלמת. היא שולטת בצוות וגם בקהל ביד רמה, והתוצאה היא בית ספר למשחק.
קובי פרג' מגלם יפה מאוד ובצורה משכנעת את ד"ר אזולאי. אפילו החרדות שלו שמא מדובר בכלל באירוע בימתי אמיתי, משוחקים על ידו בטוב טעם.
אפרת בוימולד מגישה משחק משובח ומשכנע בתפקיד ד"ר קיסר, אם יחידנית המנסה לשכנע את הבייביסיטר לא לנטוש, בשעה שהיא שקועה בעבודה קשה בבית החולים.
יניב לוי, בהברקות משחק נהדרות, עם טקסט נפלא במיוחד, מעולה כפרופסור חריג לסטטיסטיקה המגלם את בנה של חולה שדנים בצורך לנתקה ממכונת ההנשמה לטובת חולה נזקק.
דפנה רכטר, אחת השחקניות הטובות ביותר שידע התיאטרון הישראלי, חוזרת לבמה אחרי היעדרות ארוכת שנים ומגישה משחק משובח, ואמירה בימתית נפלאה. היא פורצת לבמה בסערה ומדלגת על הדלפק כשהיא מגלמת את מיקה לביא, בת ואחות של שני נפגעים הנאבקים על מכונות ההנשמה.
יש לציין לשבח גם את רפי תבור, תום חגי ושלומי טפיארו המופיעים על מסך הוידיאו ומגלמים את הנפגעים בבית החולים.
ניב מנור עיצב תפאורה נהדרת של מרכז טיפול נמרץ, על אורותיו והמכשור המשרדי שלו. אביה בש עיצבה תלבושות יפות וראויות. נדב ברנע אחראי למוזיקה ולתאורה המוצלחים. שרון גל עיצבה את התנועה. הוידיאו ארט עוצב בידי אלדד בוגנים.
טריאז' היא הצגה סולידית, יפה ואפילו כואבת. הבימוי המוצלח והשחקנים המוכשרים מפנים תשומת לב לנושא נוקב, דווקא בימים אלה, והתוצאה היא ראויה ומרתקת.