עניין של חיים ומוות
ספט 05
אהרון מורג על the knick , סדרה של סטיבן סודרברג המתרחשת בבית חולים בניו יורק, בתחילת המאה ה-20 . לא לצופים רגישים, מזהיר קלייב אואן, כוכב הסדרה, שתשודר ממחר ב-yes OH
קלייב אואן התפרסם בתחילת שנות ה-90 בזכות התפקיד הראשי בסדרת המתח הבריטית chancer . למעשה, בעשור הראשון לקריירה הוא עבד בעיקר בטלוויזיה. הקריירה הקולנועית שלו החלה לצבור תאוצה רק ב-2001 , בסרט "פארק גוספורד". הוא אמנם חזר לטלוויזיה לפני שנתיים, אבל לתפקיד הראשי בסרט באורך מלא עבור HBO (המינגוויי וגילהורן). לדבריו, בכלל לא חשב על סדרת טלוויזיה, אבל סטיבן סודרברג שינה את דעתו.
"אני מכיר את סטיבן כבר שנים רבות ומעריץ את עבודתו, אבל כשהוא שלח לי את התסריט, לא הייתי בטוח שאני מוכן להתחייב לסדרה ולגלם אותה דמות במשך עשרה פרקים. באותו זמן צילמתי סרט קולנוע. את התסריט קראתי בחדר ההלבשה שלי. אחרי 40 דקות ידעתי שאין שום סיכוי שאוותר על התפקיד הזה. התרשמתי מהכתיבה ומההקפדה על האותנטיות, עד לפרטים הקטנים ביותר. בעיניי, ואני יודע שגם סטיבן חושב כך, זה לא עוד פרויקט שאנחנו דוחסים בין סרטי קולנוע. זה סרט קולנוע שאורכו 10 שעות (ויהיה לו המשך – כבר הוזמנה עונה שנייה), ולא דומה לשום דבר אחר ששודר בטלוויזיה".
The knick הוא הכינוי לבית החולים ניקרבוקר בניו יורק (הסדרה צולמה ברובה במנהטן). ב-1900 ,הפציינטים העשירים, שכספם תחזק את ביה"ח, מעדיפים בתי חולים אחרים. הניק נותר עם החולים העניים ועומד על סף סגירה, אלמלא התעקשותו של המנתח, ד"ר ג'ון ת'אקרי (אואן), ועזרתה של הפילנתרופית קורנליה רוברטסון (ג'ולייט ריילנס). אלא שהיא מעמידה תנאי להמשך פעילותה: רוברטסון דורשת מת'אקרי שיעבוד עם בן טיפוחיה, רופא שחור, ד"ר אלג'רנון אדוארדס (אנדרה הולנד). ת'אקרי לא אוהב את האילוץ הזה, אף שהוא מכיר בכישוריו המצוינים של אדוארדס, אך נכנע. הכל בשביל להציל את בית החולים. אדוארדס, אין צורך לומר, סובל מדעות קדומות וגזענות בוטה, מצד הקולגות שלו ומהפציינטים הלבנים.
"זו תקופה מרתקת", סיפר אואן. "הרפואה עומדת על סף דרך חדשה, תגליות חדשות שיצילו חיים. אבל, בינתיים, התמותה גבוהה. הצופים יפערו את עיניהם בתדהמה, בהלם, בסצנת הניתוח הראשונה בסדרה. לא היתה אנטיביוטיקה, אז. לא היו מכשירים חשמליים. המנתחים לא לבשו כפפות ומסכות סטריליות ורצפת חדר הניתוח היתה מלאה בצמר גפן מזוהם ותחבושות ספוגות דם. ממש כמו בתמונות מאותה תקופה שראינו, ביוזמתו של היועץ המקצועי שלנו, ד"ר סטנלי ברנס. הוא גם לימד אותנו את תנועות הידיים של הכירורגים, בזמן הניתוח".
אואן הוסיף, "אינני חושב ששיחקתי פעם דמות כמו ת'אקרי. הוא אדם בלתי צפוי. יש בו משהו פראי. הוא מורכב וקשה. אדם מבריק ומלא תשוקה לעבודתו ומחויב להציל חיים. הוא מכור לקוקאין (סם חוקי באותה תקופה), ועדיין מסוגל לתפקד ביעילות ובמסירות. ת'אקרי הוא אדם שקשה לחבב. דמות מאתגרת. כשחקן, אתה מצפה ומשתוקק להתמודד עם אתגר כזה".