פיוט ופנטזיה
מרץ 05
(צילום: עודד אנטמן)
חיים נוי על "מלאכים באמריקה" בתיאטרון הקאמרי: הצגה קסומה, שופעת הברקות בימוי של גלעד קמחי, משחק נוקב ומוזיקה נפלאה.
"מלאכים באמריקה" היא הצגת פנטזיה, שזורה בהזיות, העוסקת בשנות השמונים העליזות בארה"ב, סערת האיידס והומוסקסואליות ועלילות גיבורים מכל שכבות החברה, כולם מתנקזים לגורל בלתי צפוי, נוצץ, מרגש ותוסס.
המחזה נכתב בשנת 1987 על ידי טוני קושנר שנתבקש על ידי מנהל להקת תיאטרון בסן פרנסיסקו, אוסקר יוסטיס, לכתוב על סערת האיידס והשפעתה על החברה האמריקנית. המחזה החזיק בסופו של דבר 7 שעות , מחולקות לשני חלקים, והוא הועלה ברחבי העולם וגם בישראל, כל פעם בחצי אחד והראשון של המחזה, מעובד ומקוצר בדרך כלל. המחזה זכה להצלחה רבה וגרף את פרס הפוליצר לדרמה ועוד שני פרסי טוני למחזה הטוב ביותר. המחזה גם הופק לסדרת טלוויזיה.
ההפקה העולה בקאמרי אורכת כמעט שלוש שעות, כולל הפסקה, והיא שופעת הברקות בימוי של גלעד קמחי, הבמאי והמנהל האמנותי של הקאמרי, משחק נוקב ומוזיקה נפלאה בביצוע תזמורת המהפכה בניצוח רועי אופנהיים. ההצגה תורגמה לשפה עכשווית וקולחת בידי אלי ביז'אווי. התוצאה היא הצגה קסומה והפקה איכותית ועטופה ברבדים בוהקים של אמריקה בגדולתה ובשפלותיה. ייתכן והיה מקום לקצר את ההצגה מבלי לגרוע מתכניה והחוויה התיאטרלית. עם זאת, ההצגה היא קולחת והקהל יושב בדרך כלל מרותק ואינו חש באורכה .
ההצגה רצופה קטעים וסצנות מרשימות ביותר. החל מתמונת הפתיחה הקסומה, תמונת השלג בברונקס והסצנה בה עורך הדין רוי כהן מנסה לשכנע את ג'ו להתברג כמשפטן במרכז השלטון בוושינגטון, כדי שיועיל לו ולמהלכיו. השחקן יואב לוי , המגלם את רוי, דמות אמיתית כידוע, מגיש משחק מופלא וכל הקטע הוא ייחודי ומעולה.
בכלל, אחת מנקודות המפתח בהצגה מתבססת על המזימה למהפכה משפטית כדי לשתול מקורבים בעמדות מפתח משפטיות.
העלילה עוסקת בפריור וולטר, הומוסקסואל הגוסס מאיידס שנאלץ להתמודד עם נטישת בן זוגו, לואיס איירונסון, קלדן משפטי. פריור הוזה מלאכית שמשנה את תפיסת עולמו. לואיס מתאהב בג'ו פיט משפטן, עוזר לשופט, מורמוני שיוצא מן הארון תוך כדי סערת רגשות עזה ופרידתו מאשתו הרפר, המכורה לכדורים נגד חרדה. עוד אנו פוגשים במשפטן רוי כהן, שהיה ידוע כמי שמסוגל למשוך בכל החוטים המתאימים בממשל, והיה מהתובעים במשפט בני הזוג רוזנברג שהוצאו להורג לאחר שהורשעו בריגול לטובת ברית המועצות. כעבור שנים כהן מגלה שלקה באיידס ומסווה את מחלתו בסרטן כבד, כדי שלא יגלו את נטיותיו. כהן החולה, המתפאר בכך שהביא להרשעתם של בני הזוג רוזנברג, נרדף בחזיונותיו על ידי דמותה של אתל. עוד בעלילה, גם דמויות מבדחות כמו הרבי שמילוביץ ובליז מאהבו הקודם של פריור.
אלעד אטרקצ'י שחקן עם יכולת הבעה וכישרון דרמטי, מגלם את פריור באופן מופתי ומצוין, במשחק שובה לב. שהם שיינר משחק טוב מאוד את לואיס. נדב נייטס מגלם נהדר את ג'ו פיט, והסצנות עימו הן חוויה תיאטרלית. אביגיל הררי נפלאה בדמות אשתו, הרפר, והקטעים של חזיונותיה הם מעולים.
יואב לוי מוצלח מאוד כרוי כהן ומגלם דמות אמיתית זו באורח אמין ונפלא. הסצנה שלו במשרד היא מצוינת במיוחד, ואין ספק שהוא שחקן בעל יכולות תיאטרליות מעולות.
עירית קפלן מעולה כרופא הנרי, האנה ועוד. מיה לנדסמן מגלמת את הרב שמילוביץ, עם העגה היידישאית שלו, מלאכית, הומלסית ואמילי, ועושה זאת בכישרון רב ויכולת משחק מעולה.
דודו ניב משחק טוב מאוד את אתל רוזנברג בהזיה של רוי וכן את דמות המשפטן מרטין, המשתתף בניסיון להדיח את רוי לשתף פעולה בקנוניה להחדירו לצמרת הממשל . מתן און ימי מגלם בהצלחה רבה וביכולת תנועה מרהיבה וגמישה את ההזיות של הרפר, בליז ומר שקרים.
ערן עצמון עיצב תפאורה נהדרת, שנעה על מסילות וטומנת פינות חבויות. אנשים נעלמים או שוקעים בבמה, נעלמים בארון בגדים או יוצאים מהמקרר.
עיצוב התאורה של אבי יונה בואנו (במבי), מצוין. אורנה סמורגונסקי עיצבה תלבושות יפיפיות. המוזיקה של אמיר לקנר היא נעימה וקצבית ומעיקרי החוויה התיאטרלית.
מלאכים באמריקה, המספרת על עולם נסדק והולך ועל הכמיהה לגאולה בצילה של מחלה שבאותה עת, לא היה לה מזור, הופקה בתמיכת מיכל ויובל רכבי וייתכן שבעתיד הקרוב יתורגם ויעלה החצי השני של המחזה.