משפט אייכמן: גרסת מיטלפונקט
יונ 18
(צילום: שמחה ברבירו)
חיים נוי על "אנדה", בבית צבי: הצגה נוקבת, מרגשת ומרתקת, החושפת התערבות של הממסד הפוליטי במשפטו של הצורר הנאצי שהתנהל ב-1961 .
"אנדה" מאת הלל מיטלפונקט, היא הצגה נוקבת, מרגשת ומרתקת, החושפת התערבות פוליטית בהליכים משפטיים בישראל, ובמקרה זה במשפט אייכמן.
בשנת 1961 נפתח בירושלים משפטו של אדולף אייכמן שנחטף בארגנטינה והובא לארץ. צוותים בפרקליטות עמלו על גיבוש העדים במשפט ההיסטורי בזיקה לכל האספקטים שהועלו בכתב התביעה. לטענת המחזאי, נציג ראש הממשלה, התערב בכל ההליכים הללו ופסל עדים בשל זיקתם הפוליטית שהייתה מנוגדת למפא"י או שהיו עלולים להסיט את תשומת הלב מהמשפט, כמו פרשת קסטנר והקשרים עם הנאצים בניסיון להציל יהודים מהונגריה.
ההצגה עלתה לראשונה בבית ליסין ב-2008 וכבר אז עוררה תהיות לגבי אמיתות העלילה והטענות הנוקבות כלפי ראש הממשלה דאז והממשל. רק שלוש שנים לאחר מכן, שוחררו מגנזך המדינה מסמכים שאוששו את הטענות במחזה ואפילו חשפו שבן גוריון תיקן את נאום הפתיחה של התובע הראשי גדעון האוזנר ודרש כי לא תושמע בו המילה גרמניה אלא רק "גרמניה הנאצית", כדי שלא לפגוע בהסדר השילומים עם גרמניה "החדשה". גם גולדה מאיר התערבה בהליכים המשפטיים.
כך בהצגה, פקר, נציג הממשל, פוסל עדים בעלי זיקה רוויזיוניסטית, או אנשי חרות, כאלה שהתנגדו לשילומים עם גרמניה או היו עלולים להזכיר את משפט קסטנר. הוא גם דורש מהתביעה, לפי הוראת שרת החוץ גולדה מאיר, לקשור את המופתי אל-חוסייני לאייכמן ולנאצים ולפתרון הסופי, למרות שהתביעה טענה שאין לה עדים או מסמכים שיאששו הטענות.
נוחי כרמי הוא פרקליט צעיר שעמל יחד עם הממונה עליו, שניאור, בגיבוש העדים והפאזלים החסרים במסכת התביעה. הוא נועד עם אחות בבית חולים פסיכיאטרי בשם אנדה פריינד המבקשת להעיד על שהתחולל בביתן הניסויים במחנה המוות אושוויץ. היא תיעדה הכל ביומנים, כיון שהייתה באותו ביתן.
נציג השלטון פוסל את העדה בנימוק שהיא חברת מפלגת חרות והפגינה נגד הסכם השילומים ולדעתו היא תזיק בעדותה למפא"י. נוחי מתקומם נגד ההחלטה ונועד עם אנדה בדירתה בבית החולים. במקביל אנו צופים ביחסיו עם בת זוגו שאביה הוא איש עסקים המקושר לשלטון היודע למשוך בחוטים הנכונים. בת זוגו, אלונה, חוששת שאנדה היא יותר מעדה פוטנציאלית וכי נוחי קשור אליה לא רק מסיבות מקצועיות. העלילה מגיעה לשיאה בהחלטות שכל אחד מגיבורי המחזה נוטל לעצמו וכל זאת בביצוע קולח ומרתק.
גל חיון המוצלח מגלם את שניאור, עוזר התובע והממונה על נוחי, המודע לכך שהג'וב שלו הוא בעצם פרי עסקה פוליטית. הוא פועל בתחילה לפי צו מצפונו אך חיש מהר מתאפס לפי דרישות הממסד. חיון מציג לפני הצופים משחק משובח ונהדר, רווי מונולוגים נוקבים וביצוע קסום של פקיד בסערת רגשות.
נטלי מאירי היא אנדה, גיבורת המחזה, והיא מצליחה לרגש ולגלם דמות רבת רושם במשחק רווי כישרון דרמטי ויכולות מרתקות שראויים לקידה מיוחדת מצד הקהל כלפיה. אין ספק שמדובר בשחקנית רבת קסם ומוצלחת.
גל גולדשטיין מגלם במשחק דרמטי כליל השלמות בהצלחה את נוחי, הפרקליט הנתון בין הפטיש לסדן והולך לפי צו מצפונו ויושרו המקצועי. דניאל חסין הוא פקר נציגו של ראש הממשלה ומשחקו מרתק ומעולה, ברור והחלטי. חוויה של משחק.
בתפקיד שולם, אביו של נוחי, חייט במקצועו המנסה להתקרב לבנו, מופיע שניר ויילר, ומגיש משחק יפה ביותר ומשובח, מרגש וצובט בלב. עידן שמעוני, שחקן רב עוצמה, מגלם היטב את מייק, איש העסקים ואביה של חברתו של נוחי.
דניאל היב המקסימה מגלמת במשחק קולח ומהוקצע הראוי לתשואות את אלונה, בת זוגו של נוחי. נוי עזריה הופכת את תפקידה האפיזודי כאיריס, מזכירת התביעה, לייחודי וקסום, והיא חיננית ומוצלחת מאוד.
הבמאי גמא פריד אחראי להפקה היפה והקולחת וגם לעריכה המוזיקלית. שמעון קסטיאל עיצב תפאורה מוצלחת שמתאימה עצמה לכל הסצנות בעלילה. זוהר אלמליח עיצב את התלבושות המחויטות והיפות של הפרקליטים ושל השחקניות. רועי דביר אחראי על התאורה.