התנ"ך בחרוזים
דצמ 27
חיים נוי על המלך שאול, מחזמר-כיס טראגי-קומי על עלייתו ונפילתו של מלך ישראל הראשון: טקסט קולח ושנון, אך חבל שלא ניתן דגש מספיק להדרכה הקולית של צוות השחקנים.
המלך שאול, במרכז סוזן דלל, הוא מחזמר-כיס מקורי בהשתתפות חמישה שחקנים וזמרים כישרוניים מלווים בפסנתרן מעולה. המחזמר מתאר בזווית קומית-טראגית ובאמצעות 11 שירים וטקסטים שנונים, את עלייתו ונפילתו של המלך שאול, תוך פרשנות מודרנית לטרגדיה התנ"כית וקריצה לפוליטיקה העכשווית והמציאות שבה אנו חיים. במהלך המחזמר עדים הצופים להכתרתו של שאול, לסיום תפקידו של שמואל, לתככים בארמון ובעם ולהמלכת המלך דוד. את אלוהים מגלם שחקן המניע מושב על גלגלים ועליו רק חליפה לבנה עם ברדס, והוא מדובב אותה.
המחזה והשירים נכתבו בידי אמיר זלוטר, וזה פרויקט מרכזי בחייו, שארך מספר שנים. הטקסט קולח ושנון, בשפה עכשווית, נכונה ומדויקת. המנהל המוזיקלי ומלחין השירים הוא אושר זיזמסקי, והמוסיקה מעניינת ותרבותית, ולמרות שאין מדובר בלחנים ופזמונים קליטים, שקהל הצופים יזמזם אותם, יש להם משקל מלודי ורמת הלחנה גבוהה. היועץ המוזיקלי והפסנתרן הוא עמרי דגן, מוכשר ומקצוען בתחום, התורם להצלחת הערב.
תום ווליניץ ביים את המחזמר ולצידו סייעו במאים שותפים, עומר שמר וגילי בית הלחמי. המופע מורכב מטקסטים ותמונות המתארות את מהלכי העלילה ובין לבין משובצים השירים, המבוצעים בידי סולנים, דואט או בלווי הלהקה. לעיצוב המינימליסטי אך המעניין אחראית מאי ברנע, ולתאורה הנאותה נדב ברנע. הסאונד עוצב בהצלחה רבה בידי דורון גולדשמיד.
בן פריד המרשים מגלם בכישרון משחק משובח את הנביא שמואל. יש לו נוכחות בימתית חזקה, קול עוצמתי וברור ויכולת ווקאלית יפה. אסף פרי, שחקן טוב מאוד ובעל פוטנציאל רב, מגלם את יונתן ואת אבנר ובעיקר הוא מוצלח בגילום המפעיל והמדובב של אלוהים, כאמור חליפה לבנה עם ברדס המתנועעת על כסא עם גלגלים.
גל בן ארצי מגלם יפה מאוד את דוד. הוא שר שני שירים ויש לו בהחלט פוטנציאל גם במישור זה. בן ארצי מצליח להיות דוד השרמנטי, המושך את מיכל שמתאהבת בו, אך בהברקת בימוי אנו עדים, באותו קטע, לחיבוק העז שלו ושל יונתן.
זוהר בדש, בעל קול ייחודי, רועם ויפה, מגלם היטב את שאול המלך. הוא שר ארבעה שירים, לבד ובדואט, ומפליא ביכולותיו הווקאליות. אייר שטיימן, בעלת כישורי משחק ושירה מעולים, מגלמת את מיכל בת שאול. היא זמרת נהדרת, המסוגלת לעלות ולרדת בסולמות ולרפרף בקלות על פני המנעדים הווקליים, והתוצאה מוצלחת ומקצועית.
אחת הבעיות במחזמר הזה היא, שלא הוענק דגש מספיק להדרכה הקולית. הדרכה קולית למחזמר היא מקצוע בפני עצמו ואין די בייעוץ כזה או אחר. זה חשוב יותר מאשר שלושה במאים . הדרכה קולית מתאימה הייתה מאפשרת לחלק מהזמרים לשיר טוב יותר ולדעת כיצד לדלג במקצועיות על פני סולמות בעייתיים. אי אפשר לתת לשחקן לשיר מבלי שיש לו יכולת, ודאי כאשר לא הוענקו לו הכלים המקצועיים הנכונים. ראוי לתמוך ביצירה המקורית הזו של צוות היוצרים המוכשר, אך עם זאת יש ללטש אותה , להוסיף לו תנועה רבה יותר ובמיוחד, כאמור, לעבוד על ההדרכה הקולית.