כותרות האתמול: 5 בפברואר, 1971

מאי 19

היום לפני 55 שנה יצא "טומי", אופרת הרוק האיקונית של להקת "המי". עברו כמעט שנתיים עד שיצא בארץ במהדורה מקומית מוגבלת, 200 עותקים שנחטפו מיד. "אלבום השבוע? אלבום העשור", התלהב מבקר התקליטים של להיטון.

"טומי", האלבום הכפול של להקת המי יצא בבריטניה לפני 55 שנה בדיוק, ב-19 במאי, 1969 אולם בישראל הוא יצא רק כעבור כמעט שנתיים (אם כי בוודאי ייבאו עותקים מחו"ל לארץ). המהדורה הישראלית הראשונה כללה מאתיים עותקים בלבד, הדפסה מקומית ועטיפה תוצרת חו"ל, והיא נחטפה מיד. בחברת התקליטים החליטו לזרז הוצאת מהדורה נוספת, כשהפעם גם העטיפה הודפסה בארץ.

בביקורת על "טומי", בלהיטון (ללא קרדיט לכותב אבל יש להניח שזהו הלל אברמוב), נכתב: "אלבום השבוע? אלבום השנה?! אלבום העשור. אינני רוצה להעליב את סרג'נט פפר או אבי רוד של החיפושיות אבל כיצירת-פופ שלמה זו היצירה של העשור, או כפי שכתב הניו יורק טיימס, 'טומי היא כנראה יצירת-הרוק החשובה ביותר שנכתבה והוקלטה עד כה'. זהו תקליט שתופס אותך מצלילי הפתיחה ועד תמונת הסיום".

הקונספט והרעיון של פיט טאונסנד שגם כתב את הרוב המוחלט של השירים, אם כי יש גם שני שירים שכתב ג'ון אנטוויסל הבסיסט ואחד שכתב קית' מון המתופף. שניהם כבר אינם בין החיים. שיר נוסף the hawker נכתב על ידי זמר הבלוז סוני בוי וויליאמסון. היצירה היא אופרה של רוק, כולל אוברטורה, ומכילה כמה מהלהיטים הגדולים של המי. אגב, במלאת 30 שנה ל"טומי", סולן הלהקה, רוג'ר דאלטרי, הקליט את כל היצירה בהופעה חיה, בליווי תזמורת סימפונית. דאלטרי גם כיכב בתפקיד טומי בסרטו של קן ראסל שהתבסס על היצירה.

וזו עלילת האופרה: טומי ווקר היה בן חמש כאשר ראה את אביו הביולוגי (קצין צבא שנחשב כחלל מלחמה), רוצח לנגד עיניו את בן הזוג של אשתו שהמשיכה בחייה. הם מצווים על טומי לשכוח מה שראה ושמע, ולעולם לא לדבר על כך. הילד נכנס למצב פסיכוטי ומעתה הוא עיוור, חירש ואילם. הוא מתבגר, בעזרת חוש המישוש שלו הופך ל"אשף משחקי המזל", ובהמשך הוריו, כנראה מתוך ייסורי מצפון, מנסים למצוא דרכים לרפא אותו. וכך זה נמשך, טומי אכן נרפא, הופך למעין-משיח של מעריציו, אבל גם הם נוטשים אותו בסופו של דבר.

"תקליט חובה לכל חובב מוזיקה, קלאסית ופופ", סיכם מבקר להיטון. "תקליט שתיהנו ממנו עוד זמן רב".

כל מילה, כמו שאומרים.

להאזנה לאלבום:

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *