הראשון של יוג'ין

אפר 08

חיים נוי על "יומן חוף ברייטון" בבית ליסין: הצגה מרשימה במיוחד, חוויה תיאטרלית דרמטית-קומית מרגשת.

"יומן חוף ברייטון" בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה נודע פרי עטו של המחזאי ניל סיימון שזכה להפקות רבות, אך ההצגה בבית ליסין היא מרשימה במיוחד. הבמאי רועי שגב ולהקת השחקנים המוכשרת העניקו לצופים חוויה תיאטרלית דרמטית קומית, מרגשת ומעניינת.

המחזה הוא החלק הראשון מטרילוגיית יוג'ין, השם המשותף לשלושה מחזות שכתב סיימון. יומן חוף ברייטון הועלה על הבמה ב-1983, "טירונות" ב-1985 ו"בדרך לברודווי" שהועלה ב-1986.

(צילומים: כפיר בולוטין)

המחזות עוקבים אחר נעוריו ובגרותו של יוג'ין ג'רום והם מהווים בעצם אוטוביוגרפיה של המחזאי. יומן חוף ברייטון הועלה על במות ברחבי העולם, הופק לסרט וגם בארץ הועלה, בבית צבי , בהבימה ובקאמרי. ההצגה בברודווי הייתה הצלחה גדולה אך ההפקה החוזרת ב-2009 נחלה כישלון וירדה מהבמה לאחר שבוע בלבד. אבל מאז, ההצגה הועלתה אין ספור פעמים ברחבי העולם בהצלחה מסחררת, והיא הייתה לגולת הכותרת במחזותיו של סיימון. הופק גם סרט על פי המחזה.

העלילה מספרת על משפחה יהודית בברוקלין בשנת 1937 כאשרבאירופה מתקדרים השמיים מעל היהודים. הנער יוג'ין, עתיר ההורמונים, השואף להיות סופר מפורסם או שחקן בייסבול, מספר את סיפורה של משפחתו קשת היום – אימו קייט עקרת הבית המנהלת ביד רמה את חיי המשפחה.  אביו ג'ק העובד במספר עבודות כדי לאפשר את קיום המשפחה. דודתו האלמנה בלנש, אחות אמו, ושתי בנותיה המתגוררות איתם בבית צפוף, וסטנלי האח הבוגר שאינו מצליח להחזיק מעמד במקום עבודתו, כיון שיש לו עקרונות וכבוד עצמי.

יונה אליאן-קשת מגלמת את קייט במשחק מעולה ושובה לב, בלתי נשכח ממש, ומוכיחה שוב שהיא אחת מגדולות הבמה הישראלית. כל רפליקה שלה וכל תנועה הם מלאכת מחשבת והיא מרגשת, מעוררת אהדה ומצחיקה.

מיה דגן מרשימה מאוד כבלנש ומעוררת הזדהות. אין לי ספק שזהו אחת מתפקידיה הבולטים והראויים לשבח על במת התיאטרון.

יורם טולדנו, מבכירי שחקני התיאטרון בישראל, מגלם בכישרון ראוי להערצה את ג'ק, ראש המשפחה המורחבת שמעניק עצותיו לבני הבית הזקוקים לדמות אב סמכותי, ומעניק לצופים חווית משחק משובחת.

אבירם אביטן, כישרון תיאטרלי מהמעלה הראשונה, מגלם את סטנלי ומגיש לקהל משחק דרמטי משובח עם הבלחות קומיות. דין הפנר הכישרונית מגלמת את נורה, החולמת לככב במחזמר בברודווי ולשם כך היא מוכנה אפילו לעזוב את הלימודים בבית הספר התיכון. יש לשחקנית יכולת תיאטרלית מעולה ופוטנציאל כביר.

נאיה פדרמן מגלמת את לורי, דמות חולנית ושברירית לכאורה, אך למעשה כנראה שמדובר בתכונות דמיוניות שממציאה אמה. סגנון הדיבור שלה, שפת הגוף, ההתנצחויות עם אחותה שנראה שהיא למעשה מקנאת לה , תורמות לגיבוש דמות תיאטרלית נהדרת. עוד כוכבת נולדת.

טל גרושקה בתפקיד יוג'ין גונב את ההצגה בדמותו של יוג'ין, הנער המספר, שופע ההורמונים והנתון בסבך האינטריגות המבעבעות בבית. הוא מגיש לצופים משחק מושלם, דרמטי וגם קומי ונוגע ללב, ונראה שעוד נשמע ממנו רבות בתפקידים מרכזיים בעולם התיאטרון.

עדנה מזי"א המנוחה תרגמה את המחזה והשפה היא עכשווית, ברורה ונהירה. נטע הקר עיצבה תפאורה מקסימה. אביה בש עיצבה את התלבושות היפות ובמיוחד של נורה ובלאנש. איתמר גרוס אחראי למוזיקה המקורית הנעימה. זיו וולושין עיצב תאורה ראויה.

יומן חוף ברייטון היא הצגה מרגשת ומצחיקה, קולחת, מותחת ומענגת המעניקה לנו חוויה תיאטרלית משובחת, בזכות הבמאי רועי שגב והשחקנים המוכשרים  בהפקה המוצלחת.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *