כותרות האתמול: 14 בדצמבר, 1973

דצמ 14

לפני 50 שנה הגיעה ארצה מבריטניה כוכבת טלוויזיה גדולה: דיאנה ריג, שכבר הייתה מוכרת לצופים בארץ מהסדרה "הגומלים", לצד פטריק מקני, ומסרט ג'יימס בונד היחיד בכיכובו של ג'ורג' לזנבי, "בשירות הוד מלכותה". לא לבד הגיעה ריג ארצה, אלא כאשתו של הצייר הישראלי המפורסם תושב לונדון, מנחם גפן. ריג וגפן הגיעה ארצה מטהרן – משפט שנשמע כיום הזוי ומופרך – שם השתתפה בפסטיבל סרטים בינלאומי. עוד אירוע שכיום, באיראן, נשמע דמיוני לחלוטין.

ריג וגפן ביקרו חיילים במחלקה האורתופדית בבית חולים בצפון הארץ, פצועי מלחמת יום הכיפורים, ולאחר מכן הוזמנו לעלות על ספינת טילים של חיל הים. ריג אמרה לימאים: "באתי להביע את הזדהותי עם מאבקכם לשלום צודק, ולאו דווקא בגלל שאני נשואה לישראלי".

היא סיימה את הביקור כשחתמה את שמה בספר האורחים של הספינה וכתבה – בעברית! מן הסתם בהדרכתו של גפן – "לימאי הספינה, שלום".

ריג וגפן הפתיעו את חבריה ועמיתיה של השחקנית ואת התקשורת הבריטית, כשהודיעו, חמישה חודשים קודם לכן, על נישואיהם. ריג הייתה שנים רבות הידועה בציבור של הבמאי הנשוי פיליפ סאוויל ולא אחת הצהירה שאין לה שום כוונה להתחתן, עם סאוויל או כל גבר אחר. להיטון סיפר שגפן וריג נפגשו במקרה במסיבה בלונדון, והאהבה נדלקה. שלושה חודשים לאחר מכן, גפן סיפר ל"העולם הזה", הם ביקרו בארץ אצל הוריו ולרגל תערוכה חדשה מציוריו, ואיש לא זיהה אותה כאן.

למה התחתנו? ריג הסבירה: "אני רוצה להקים משפחה. בעלי יהודי וזה לא בא בחשבון ללדת ילדים מחוץ לנישואין. זה בגלל הדת". נו, נגיד. ריג הוסיפה: "אהיה מוכנה בהחלט להמיר את דתי (כלומר להתגייר)". עוד אמרה: "הוא אמנם בן לאמונה אחרת ולשונו שונה משלי אבל דווקא ההבדל בינינו הוא שהופך את העניין כולו ליותר מסעיר".

נישואיהם באמת היו סוערים. באחד הצהובונים הבריטים סופר שלאחר מריבה לוהטת ביניהם, במלון בתל אביב, הוא זרק את המזוודה שלה מחוץ לחלון. "מנחם ואני לא היינו צריכים להתחתן מעולם", אמרה ריג. "איני יכולה לסלוח לעצמי על טעות כה מטופשת. אילו היינו חיים יחד מספר חודשים לפני הנישואין, שנינו היינו מגיעים למסקנה שזה לא בשבילנו". גפן סיפר ל"העולם הזה" שבעצם ריג היא שלחצה עליו להתחתן, ואחרי שנישאו, לדבריו היא "קינאה בציור שלי כי ידעה כמה הוא חשוב לי". ריג וגפן נפרדו והגירושין הוכרזו רשמית ב-1976 . היא נישאה למפיק התיאטרון ארצ'יבלד סטירלינג. גם גפן, שהיה נשוי שלוש פעמים לפני שהתחתן עם ריג, התחתן שוב.

דיים (המקביל הנשי לסר) דיאנה ריג מתה בשנת 2020 בגיל 82 . גפן מת בגיל 85 ארבע שנים לפניה.

דיאנה ריג ופטריק מקני – הגומלים

דיאנה ריג וג'ורג' לזנבי – בשירות הוד מלכותה

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *