כותרות האתמול: 14 בדצמבר, 1973

ינו 04

בסוף 1973 יצאו בתוך זמן קצר לא פחות מארבעה תקליטי-אוסף עם שירים שנכתבו והוקלטו בעקבות מלחמת יום הכיפורים, אם כי לא כולם עסקו במובהק במלחמה שהסתיימה לפני זמן קצר. "אלו שירים שמשתייכים לעכשיו", אמרה דוברת של חברת התקליטים סי.בי.אס. "חומר שכל אחד מהזמרים חי והרגיש בהופעות בפני חיילים".

השיר שהוא אולי הכי מזוהה עם אותה מלחמה, "לו יהי", נכתב ע"י נעמי שמר, לבקשתה של חוה אלברשטיין שביקשה ממנה גרסה עברית ל-let it be של הביטלס. שמר סיפרה לג. עיטור (עולם הקולנוע) שכתבה מילים, השמיעה את השיר לבעלה, מרדכי הורוביץ, והוא אמר שאין להלביש את המילים על "מנגינה של ערלים", כי זו "מלחמה של יהודים" ולכן צריך להלחין מנגינה מתאימה חדשה. עיטור שאל, אולי צריך היה להלחין מנגינה יותר שמחה, מעודדת ומלהיבה. שמר ענתה: "זה מה שהיה לנו בלב. זו תפילה. מה פתאום לעשות לזה קוסמטיקה?".

הביצוע הראשון של "לו יהי" היה של נעמי שמר עצמה, בתוכנית הטלוויזיה "מפגש אמנים" ששודרה תוך כדי המלחמה, וקצת לאחריה. היא גם הראשונה שהקליטה את השיר ביחד עם הגשש החיוור. הביצוע המוכר והמושמע ביותר הוא של חוה אלברשטיין, שהופיע בתקליט "המלחמה האחרונה" (סי.בי.אס).

"לו יהי" הוא גם היחיד משירי מלחמת יום הכיפורים שמופיע בארבעת התקליטים, בביצועים שונים: דני גרנות, בתקליט "עם אחד לב אחד" (התקליט חיפה), שולי נתן (שירי מלחמת יום הכיפורים, הד ארצי), ונירה גל (מלחמה ושלום משירי מלחמת יום הכיפורים, ישראדיסק).

עוד שני שירים הוקלטו בשני ביצועים שונים – "המלחמה האחרונה" שכתבו חיים חפר ודובי זלצר, בביצוע יהורם גאון (סי.בי.אס) ורן אלירן (הד ארצי). הגרסה של אלירן נקראת "אני מבטיח לך". את השיר "על שלושה פשעי דמשק" כתבו זרובבלה ששונקין (בתו של המשורר אלכסנדר פן), ויאיר מילר. צוות הווי גולני הקליט ראשון (הד ארצי) ואחריו משה הלל (סי.בי.אס).

להבדיל, שיר אחר שגם הוא מזוהה מאוד עם המלחמה ההיא, וכתבו תלמה אליגון (בעקבות מכתב שקיבלה מאחיה, בחזית), וקובי אשרת, נותר בביצוע אחד ויחיד, של עוזי פוקס. אולי בגלל הקלילות של "אין לך מה לדאוג" (המוכר גם כ"תחתונים וגופיות"), מול ההוד הקודר של "לו יהי", שהפך להמנון ממש. שני השירים השונים כל כך מופיעים באותו אלבום של סי.בי.אס שעל העטיפה האחורית שלו מאמר שכתבה העיתונאית עפרה אליגון, אמא של תלמה.

בין השירים האחרים שמזוהים עם מלחמת יום הכיפורים, בתקליט של סי.בי.אס: "גם הפעם" (אריס סאן), "שמור לי" (ריקי גל). באוסף של התקליט חיפה: "מי ידע שכך יהיה" (בעז שרעבי), "אין לנו מילים ואין גם מנגינה" (מתי כספי, אושיק לוי, פופיק ארנון, אילנה רובינא), "אחי גיבורי התהילה" (אילנית). בהד ארצי: "הסופה מגולן" (ששי קשת) ו"גשם בעתו" (רותי נבון), ובתקליט של ישרדיסק, "נפגשנו שוב" (דודו זכאי), "יום הדין" (גבי שושן), ו"כמה שירים אפשר להמציא בכלל" (מתי כספי).

לא מעט, מתברר.

לו יהי – נעמי שמר

עוזי פוקס – אין לך מה לדאוג

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *