כותרות האתמול: 23 בפברואר, 1973

אפר 05

כחודש וחצי לפני האירוויזיון, הראשון בתולדות ישראל, אילנית אמרה בראיון ללהיטון שהיא אינה מתרגשת, בינתיים, וגם סיפרה על השיקולים לבחירת השיר הישראלי לתחרות.

"אילנית על הסוס האירופי", זו הייתה הכותרת לכתבה בלהיטון, לקראת ההופעה ההיסטורית של אילנית באירוויזיון, ב-7 באפריל. אילנית צולמה על סוס של סחרחרה בלונה-פארק, אולי בגלל שהיה קשה לארגן סוס אמיתי בשביל הצילום, או שאילנית עצמה סירבה להסתכן בישיבה על גבו של סוס, או שהלוקיישן נועד להדגיש שבסופו של דבר, ולמרות שמדובר באירוע היסטורי בפופ הישראלי, מדובר בשעשוע, תחרות של שירים.

אבל הטקסט היה נרגש באמת. "חובבי הזמר העברי יחגגו חג גדול משום שתהיה זו הפעם הראשונה שישראל תשתתף באירוויזיון", נכתב בלהיטון. "בכך תיווצר עובדה חסרת תקדים נוספת בתולדות האירוויזיון: ישראל תהיה המדינה האסייתית הראשונה שתיקח חלק בתחרות שעל פי שמה ואופייה נועדה רק למדינות אירופיות".

בחירת השיר לאירוויזיון נעשתה בשני שלבים. בשלב הראשון קיבל שלמה צח, אמרגנה ובן-זוגה לשעבר של אילנית, בחיים ובצמד המוזיקלי, תריסר שירים מכותבים שונים. מתוכם בחר שישה שירים, שאילנית שרה בפני חברי הוועדה המיוחדת שמינתה רשות השידור, ואלה בחרו ב"אי שם" של אהוד מנור ונורית הירש.

לדברי אילנית: "אחד השיקולים החשובים בבחירת השיר היה עניין השפה. עברית אינה שפה בינלאומית ואין לה צליל מוכר. לכן ניסינו למצוא מילים שלא תהיינה מסובכות מדי, שיהיה להן צליל ברור ופשוט. לא רצינו מילים בעלות אופי פטריוטי-ישראלי במיוחד אלא שיספרו סיפור פשוט, סיפור על נושא בינלאומי".

אילנית סיפרה ללהיטון שכבר הקליטה את השיר באנגלית וגרמנית, נוסף לעברית. "גם הכנו סרטון צבעוני של השיר (היום היינו אומרים: קליפ), לשידור בתחנות טלוויזיה באירופה", הוסיפה. על העיבוד לשיר, סיפרה אילנית: "בתקליט יש לי למשל להקת-ליווי קולית אבל אני לא יודעת אם אוכל להשתמש במקהלה גם בתחרות. לכן נורית מכינה עיבוד שבו ימלאו כלי התזמורת את מקום המקהלה".

העיקר, התעניין להיטון, האם היא מתרגשת? בינתיים לא, אמרה אילנית, "אבל אני בטוחה שחצי שעה לפני שאצטרך לעלות לבמה, אני ארעד כמו עלה ברוח. בינתיים, אני עושה עוד ועוד חזרות על השיר והולכת לתופרת (מי בכלל אמר אז מעצבת אופנה, או סטייליסטית), כדי שתתכנן לי שמלה חדשה למעמד החגיגי".

והמעמד אכן היה חגיגי: בהופעת הבכורה של ישראל באירוויזיון, אילנית הגיעה למקום הרביעי, המכובד. כעבור חמש שנים, ישראל זכתה לראשונה באירוויזיון.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *