כותרות האתמול: 7 בינואר, 1970

ינו 09

"היה היה פעם מלך אחד/ רחוק למעלה בכה אלוהים / היה היה הוא ויהיה הוא לעולם" (אריק איינשטיין ומישה סגל, "היה היה")

באלבום "פוזי" של אריק איינשטיין מופיע שיר ארוך, "היה היה", שמונה דקות של קינה קורעת לב, מוקדשת לזיגי. זיגי סקרבניק, פסנתרן מוכשר, יש אומרים גדול פסנתרני הג'ז בישראל, שמת ממחלה ממארת ב-1967 והוא בן  24 בלבד. זיגי ניגן בפסנתר עם שלישיית החלונות הגבוהים ועשה את העיבודים התזמורתיים. שאול גרוסברג שכתב על סקרבניק ללהיטון, השבוע לפני 54 שנה, ביקש מאריק איינשטיין לספר על השיר, ועל זיגי. אריק לא רצה לדבר על האיש, אבל דיבר על השיר. "אני חושב שכל מה שהיה לי לומר ואת כל אשר אני מרגיש לאחר שזיגי הלך מאיתנו, ביטאתי ב'היה היה' שאני מסרב לראות בו סתם פזמון, אלא יצירה מוזיקלית ממש שנוצרה במאמץ משותף עם מישה סגל ועם כל אותם האנשים שעבדו איתי על התקליט ושרובם הכירו את זיגי".

זיגי עלה בגיל 14 מפולין עם הוריו ב-1957 כשהוא כבר פסנתרן מוכשר, אף שמעולם לא למד לנגן. שנתיים לאחר מכן כבר היה פסנתרן מבוקש במועדונים בתל אביב ויפו. מלבד הכישרון המוזיקלי העצום היה גם עילוי בשחמט. בצבא שירת בתזמורת חיל האוויר לצד הזמרת עדנה גורן. "כאשר ראיתי את זיגי מנגן לראשונה נדבקתי ממנו בחיידק הג'ז", סיפרה. "את התפנית שעשיתי מזמרת פופ לזמרת ג'ז אני חייבת בעיקר לזיגי ואהר'לה (קמינסקי, המתופף, חברו הטוב). תמיד הערצתי את זיגי כאדם עם נשמה וחוש לא רגיל למוזיקה".

גם שמוליק קראוס העריץ אותו. "זיגי היה ממש גאון. בכל משפט שאמרו לו, או בכל רעש, הוא שמע צליל מסוים והיה מסוגל לאלתר בו במקום לפיו. הוא לא היה מסוגל לשמוע שמישהו מנגן לא טוב".

לאחר שהשתחרר מצה"ל נסע ללמוד מוזיקה בארצות הברית. לא שהיה הרבה ללמד את הצעיר המוכשר הזה. אז כבר החלה בריאותו להידרדר כתוצאה מטיפוס המעיים, המחלה הקשה שתקפה אותו בעת שירותו בצבא. אבל גם בימיו האחרונים הוא התעקש להמשיך ולכתוב עיבודים לחלונות הגבוהים.

"כשהוא נפטר הרגשתי בחסרונו בצורה מחרידה. נותר איזשהו חלל ריק", אמר קראוס שגם הוא כבר אינו איתנו. לדברי אהרל'ה קמינסקי, "היום בו מת זיגי היה אחד הקודרים בחיי. הרגשה איומה. קודם כל איבדתי אחד החברים הטובים ביותר שהיו לי מעולם. כמו כן הרגשתי שאיבדנו אמן גדול, בעל עתיד מזהיר, שהיה יכול לתרום רבות למוזיקה בארץ". עדנה גורן: "כששמעתי שהוא נפטר הייתי המומה לגמרי. ישבתי ובכיתי. זיגי היה מסוג הגאונים שקשה למצוא כמה מהם ביחד בתקופה אחת".

(תודה למשה ניב-סקרבניק, שהזכיר לי שזיגי היה היה, וצריך שלא ישכחו את מי שהיה אחיו הגדול)

הקלטה נדירה מ-1962 עם זיגי, אהר'לה קמינסקי ועוד, מנגנים דיזי גילספי

אריק איינשטיין – היה היה

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *