מעדן ויניל בשגרת חירום 05

נוב 14

(צילום: ויקיפדיה)

שלושה אלבומים שיצאו בנובמבר לפני 55 שנה

אלבום האולפן התשיעי של הביטלס היה תקדים בשני מובנים: האלבום הכפול הראשון שלה וגם האלבום הראשון שיצא בעטיפה לבנה שעליה הוטבע רק שם הלהקה. מכאן ולעולם זה יהיה ידוע יותר בתור "האלבום הכפול הלבן" מאשר "הביטלס". האלבום שיצא ב-22 בנובמבר כלל 30 שירים שחלקם הגדול נכתב בתקופה בה שהו חברי הלהקה בהודו במרכז למדיטציה של המאהרישי יוגי. ההקלטות באולפני אבי רוד החלו עם שובם ללונדון. האווירה הייתה מתוחה בגלל שלנון התעקש שיוקו תהיה נוכחת באולפן, בניגוד למדיניות הלהקה מאז ההתחלה, שלא לאפשר לבנות הזוג להסיח את הדעת מהעבודה. בגלל המתיחות הזאת יצא ג'ורג' מרטין המפיק לחופשה ספונטנית כביכול והטכנאי ג'ף אמריק עזב במפתיע את ההקלטות. גם רינגו סטאר נשבר ועזב את האולפן ואת הלהקה, עד שהתרצה וחזר.

האלבום, שנמכר בארצות הברית בלבד ביותר מ-12 מיליון עותקים ונחשב לאחד הטובים של הלהקה, נפתח עם "בחזרה לברית המועצות" שכתב ושר פול מקרטני ומסתיים כעבור 29 שירים עם "לילה טוב" שכתב ג'ון לנון והסולן הוא רינגו. ביניהם, שירים במגוון סגנונות, קצביים ונוגים, הומור לצד כאב יתמות ("ג'וליה" שלנון כתב על אמו), רוק חזק ("מהפכה") ופופ מתוק ("אובלדי, אובלדה"), וגם אחד השירים היפים ביותר של ג'ורג' האריסון, ששר על הגיטרה שלו, שבוכה ברכות.

להאזנה לכל שירי האלבום:

בכלל, נובמבר 1968 היה שופע ביטלס, ביחד ובנפרד. בתחילת החודש יצא תקליטו הראשון של ג'ורג' האריסון, שהוא גם התקליט הראשון כסולן של אחד מחברי הלהקה, וגם האלבום הראשון שיצא בלייבל של הביטלס, אפל. זהו תקליט אינסטרומנטלי, מוזיקה שהאריסון הלחין עבור הסרט הפסיכדלי wonderwall של ג'ו מאסוט שאחת הדמויות בו שגילמה ג'יין בירקין, נקראת פני ליין, תאמינו או לא. האריסון הקליט את המוזיקה בלונדון ומומביי בהודו, עם נגנים הודיים, הפסנתרן הקלאסי הבריטי ג'ון ברהאם ואורחים מוכרים כמו אריק קלפטון ורינגו סטאר.

להאזנה לאלבום:

באותו החודש יצא גם האלבום עם אחת העטיפות השערורייתיות ביותר בתולדות המוזיקה, אם לא הנועזת מכולן: ג'ון לנון ויוקו אונו בעירום מלא. ההקלטה נעשתה בתוך לילה אחד, באולפן הביתי של לנון (אז עדיין נשוי רשמית לסינת'יה, שהייתה בחופשה ביוון, אבל הקדימה לחזור הביתה ומצאה את בעלה ויוקו יחד). הסקנדל הכפול, העטיפה והדרך המכוערת בה נפרד לנון מאשתו, הביאו לכך שחברת התקליטים אי.אם.איי סירבה להוציא את unfinished music no.1 two virgins והאלבום יצא בלייבל אפל של הלהקה. גם בארצות הברית סירבו להוציא את התקליט בעטיפתו המקורית, אלא בעטיפה חומה ממנה הציצו במסגרת קטנה פניהם של ג'ון ויוקו. האלבום הניסיוני נכשל מסחרית, לא שזה הפתיע, אבל מהווה ציון דרך בחייהם ובזוגיות של לנון ואונו, וגם, כמה חבל, בדרך להתפרקות הלהקה הטובה ביותר בעולם.

להאזנה לאלבום:

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *