שלום עליכם תל אביב

מרץ 12

חיים נוי על "סטמפניו" בתיאטרון בית ליסין: הצגה יפהפייה שנעים לצפות בה, חוויה סוחפת.

"סטמפניו" בתיאטרון בית ליסין היא חוויה סוחפת של תנועה שמימית שזורה במוזיקה חסידית קסומה, בביצוע להקת שחקנים מוכשרת בהדרכתה של  הבמאית רוני ברודצקי. המחזה נכתב על ידי עדנה מזי"א המנוחה בהשראת הרומן הקצר של שלום עליכם, מגדולי הסופרים היהודים. התוצאה היא הצגה יפיפייה שנעים לצפות בה, להתענג על גיבוריו של שלום עליכם הצצים מהעיירה היהודית הנידחת, וליהנות במיוחד מהריקודים והנעימות בסגנון חסידי.

שלום עליכם כתב את סטמפניו ב-1888 ושלח את הסיפור למנדלי מוכר ספרים לחוות דעתו. הסיפור נשען על דמות אמיתית, יוסל'ה דרזנר,"כליזמר" נודע , שגם  הצליח לכבוש את ליבן של נשים חסודות, רווקות ונשואות.

העלילה עוסקת בסטמפניו הכליזמר הנודע ומנהל להקת נגנים. הוא נישא כמעט בעל כורחו לפריידל, אשת עסקים נמרצת הסוחרת בתכשיטים, אבל נקלע לפרשיית אהבים עם רוחל'ה, הנשואה למוישה-מנדל אברך הישיבה, בנם של חיים-יוסף ודבוסי-מלכה השתלטנית. העלילה מתפתלת וצצים בה עוד גיבורים עד לסיום הבלתי נמנע.

(צילום: יוסי צבקר)

הגיבורים הראשיים של ההצגה הם התנועה והמוזיקה. ליאור תבורי עיצב כוראוגרפיה קסומה העוטפת את ההצגה מתחילתה ועד סיומה. תנועה תוססת ויפה כזו מזמן לא עלתה על בימותינו. המוזיקה עם המוטיבים החסידיים הולחנה בידי רן בגנו והיא פשוט נופת צופים.

אסף יונש מגלם את סטמפניו בנמרצות ובמשחק הולם. הנגינה שלו על הכינור הוירטואלי היא הברקת בימוי יפה של הבמאית.

קרן מור-מישורי המקסימה מגלמת את פריידל והיא קשוחה, ונמרצת, רכה ומרגשת ומפליאה לעשות בתפקיד. כוכבת תיאטרון של ממש.

דניאל גל מגלמת את רוחל'ה במשחק מרגש ויפה, והסצנות עם התינוק והיחסים עם בעלה הם כואבים ונוקבים.

זוהר מידן כדבוסי מלכה היא חיית במה, שאוזנה כרויה לכל המתרחש וידה בכל ומשחקה הוא מקצועי ומשובח.

אופיר וייל כחיים-יוסף הוא אחד מטובי השחקנים בארץ, כוכב במה מוכשר שמגלם את התפקיד באורח מעולה, מגיש משחק מצחיק ומריר, עם תנועה מהפנטת.

מאי קשת נהדרת כאתל-חיה המאוהבת בבניומין והסצנות שלה הן טובות מאוד, במיוחד הקטע של מיטת חוליה על ספסל.

ידידיה ויטל מצטיין בגילום בניומין. אשלי זימברג משובחת במספר תפקידים ובקטעי המחול. יניב שביט, עומרי סמסון ואמנון פלד מצויינים ותורמים בתפקידיהם לצוות השחקנים המעולה.

שני טור עיצבה תפאורה פרקטית ויפה עם שולחנות נעים על מסילות. שירה וייז עיצבה תלבושות יפיפיות וקרן גרנק את התאורה ההולמת.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *