תיבת פנדורה נפתחת

אפר 04

חיים נוי על "שבעה" בבית צבי: מחזה נוקב, קולח ומרגש, על משפחה המתמודדת עם מותו הפתאומי של האב.

"שבעה" בבית צבי ברמת גן הוא המחזה הנועל של הטרילוגיה שכתב המחזאי שמואל הספרי –  קידוש, חמץ ושבעה – העוסקת בהוויה הישראלית במשך עשור. המחזות עוסקים בטקס היהודי הדתי ששזור לכל אורך ההצגות הללו. שבעה מקרין זרקור על חיי המשפחה, מריבות וסכסוכים, והוא נוקב, קולח ומרגש. אבישי בן גל ביים היטב את ההצגה ובזכות להקת השחקנים המוכשרת, התוצאה  היא מעניינת ומרגשת תוססת.

(צילום: יוסי צבקר)

העלילה עוסקת בבני הזוג דבורה וטוביה הגורני, שחייהם המשפחתיים עולים על שרטון. טוביה, מחנך ותיק, מספר לבני הבית כי הוא יוצא לפנסיון בצפון, למנוחה מאשתו ומטרדות הבית. לבני הזוג בת ובן נשואים ועוד בן, המתגייס לצבא ביום הולדתו. המשפחה מצפה להולדת נכד, בן לנחום הבן לאשתו טובל'ה, כאשר לפתע מגיעה הודעת איוב – טוביה נמצא מת בלונדון. כולם נדהמים כיון שידעו על כוונתו לצאת לצפון הארץ, ואיש לא ציפה לכך שהוא נסע בעצם לחו"ל. ולא לצפון הארץ. הגופה מגיעה ארצה ומזוהה בחטף . ההלוויה נערכת בדיוק כאשר נשיא מצרים אנואר סאדאת נואם בכנסת נשיא מצרים אנואר סאדאת, ולפיכך איש אינו מגיע להלוויה, בה נוטלים חלק רק בני המשפחה: דבורה האלמנה, הילדים הבוגרים והחייל הצעיר, שבאותו זמן עובר התעללות בטירונות. האישה והילדים מחליטים שהשבעה תהיה סגורה למנחמים, וזמן מתאים לפתוח את כל  תיבות הפנדורה של המשפחה, לברורים נוקבים, מרגשים וגם מצחיקים, ללא מנחמים וללא נחמה. ברקע אנו מוצאים את רוחו של טוביה המרצדת על הבמה ומביעה את דעתה לפני שלומי, הבן החייל.

עומר בר מגלם היטב את טוביה, והוא מרגש מאוד. יובל רייס מגישה משחק דרמטי משובח בתפקיד האלמנה דבורה. עדן ביטון שופע כישרון תיאטרלי כניסים בעל הבוטיק אופנת פריז הנשוי לבת ריקה ותובע מאשתו להתמקד בעבודתה ובביתה.   אין לי ספק שיש לשחקן זה פוטנציאל משובח.

דביר עונה הוא שלומי, הבן הצעיר שמתגייס לצבא ביום הולדתו וסמוך להלוויית אביו, ועובר התעללות מצד מפקדו, ומגלם טוב מאוד את התפקיד ואף מרגש מאוד בסיום ההצגה, נוכח התוצאות הרות הגורל

אופיר סול שבבו, חיית במה ממש, נפלאה בגילום דמותה של ריקה ומעניקה לנו חוויה תיאטרלית מצוינת. יובל פישלר נוסן מגלם היטב את הסמל המתעלל ועובד חדר המתים. עידן כבירי המוכשר מגלם באורח מוצלח את נחום, בעלה הקצין של טובל'ה. את טובל'ה מגלמת היטב לי בלישה המעולה. ציון לשבת לחגי ויה בתפקיד עובד החברה קדישא וגם צבי, אביה של טובל'ה. משחקו של בר בנימין ראוי ומוקפד כמוהל וחוזר בתשובה, וטקס הברית נערך בטוב טעם.

זוהר אלמליח אחראית לתפאורה המעולה. מיוחדת ומוצלחת היא תפאורת הקיר הנבקע וממנו מגיח מעולם האמת טוביה המנוח, בהזיותיו של שלומי. לנה רומננקו עיצבה תלבושות יפות, ובמיוחד של ריקה. דן גלזר עיצב תאורה ראויה. תות מולאור עיצבה תנועה קסומה ותוססת המוסיפה רבות למתרחש על הבמה. נוי קלימן אחראית לעריכה המוזיקלית המוצלחת.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *