כותרות האתמול: 15 בדצמבר, 1972

דצמ 19

לפני 51 שנה, באותו שבוע, השיר "שלא ייגמר לי הלילה" צעד במצעדים העבריים באותו מקום (רביעי), בשני ביצועים שונים של שתי שלישיות. אגב, גם כתבי להיטון שראיינו את שתי הלהקות המבצעות, אף אוזן גרון והנשמות הטהורות נשאו אותו שם: אורן. האחד, עמוס. השני, דודו עליו השלום.

אז מי המבצע המקורי של השיר שכתבו יהודה שביט ומתי כספי? גם לזה יש שתי תשובות: אחת הלהקות אמנם ביצעה את השיר במספר הזדמנויות, אך הלהקה האחרת היא זו שהקליטה לראשונה.

"אף אוזן גרון" החלו בצבא, כשלישייה בתוך להקת התותחנים. לאחר השחרור יצאו לטיול ארוך בארצות הברית, לספוג חוויות ומוזיקה טובה. כחודשיים לאחר שחזרו ארצה נכנסו לאולפן והקליטו שלושה שירים, ביניהם "שלא ייגמר לי הלילה". לדברי עמי מנדלמן: "הצבא קנה את הפזמון ממתי כספי, עבורנו. כך שאנו עובדים עליו כבר יותר מחצי שנה, ואפילו הספקנו להופיע איתו בתוכנית שלנו (בצבא). פשוט לא הספקנו להקליט אותו טרם נסיעתנו".

גם שלישיית הנשמות הטהורות הורכבה מיוצאי להקות צבאיות: נתן כהן ויורם ירוחמי הגיעו מצוות הווי הנדסה קרבית (שם שרו את השיר "ברחוב הנשמות הטהורות" שנתן את השם להרכב האזרחי). נאוה ברוכין היא יוצאת צוות הווי נח"ל.

כשהשלישייה החלה לחפש שירים לצאת איתם לרדיו, עלה הרעיון להקליט את "שלא ייגמר לי הלילה", מתוך ידיעה שאף אוזן גרון אכן שרה את השיר בהופעות, אך הוא מעולם לא הוקלט. הם קיבלו את רשותו של מתי כספי להקליט, וכך עשו. כעבור ימים אחדים נודע להם שאף אוזן גרון הקליטו גם הם את השיר, בעיבודו של אלדד שרים. כאמור, שני הביצועים צעדו במצעד, והשבוע לפני 51 שנה אף באותו מקום בדירוג: אף אוזן גרון בגלי צה"ל, הנשמות הטהורות בקול ישראל.

"יש שוני בין שתי הגרסאות וזה מה שעושה את הפזמון מועיל לשתי הלהקות ונותן לקהל הזדמנות לערוך היכרות כפולה עם אותו השיר", אמר מנדלמן. "לא רק העיבודים שונים – של אלדד שרים בנוי יותר על אפקטים של הופעה חיה – גם גווני הקול של השלישיות. בסך הכל אין בליבנו טינה כנגד אף אחד".

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *